TV & Bredband

TV-kanaler som ingår i hyran

AllboHus har avtalat med Bredbandsbolaget att sända de så kallade must-carry kanalerna så att de kan tas emot direkt i TV-uttaget utan dekoder. Must-carry kanalerna ingår i hyran för alla hyresgäster på AllboHus och de är för närvarande SVT1, SVT2, TV4, SVT24 och barn/kunskapskanalen.

Observera att du, enligt svensk lag, är skyldig att betala radio-och-tv-avgiften om du tar in en TV i din lägenhet. Det enda som ingår i hyran är kanalerna.

Kabel-TV

För att se Kabel-TV behövs en dekoder. Det är du själv som hyresgäst som tecknar avtal med Bredbandsbolaget om du önskar att köpa fler kanaler än de som ingår i din hyra. Du kontaktar själv Bredbandsbolaget på telefon: 0770-777000 för att beställa ytterligare kanaler.

Tänk på att kontrollera villkoren för bland annat bindningstid, priser och dekoderhyra som gäller innan du gör din beställning. Dekodern skickas till dig, med dekodern finns också en installationsguide. Dekodern tillhör Bredbandsbolaget och du som hyresgäst hyr den.

Om du flyttar måste du själv säga upp avtalet med Bredbandsbolaget och skicka tillbaka dekodern. Spara därför lådan till dekodern så att du lätt kan skicka tillbaka den vid eventuell flytt.
Vid fel gällande dina TV-kanaler eller dekoder vänder du dig alltid till felanmälan på bredbandsbolaget.

Telefon: 0700-77 70 00
Alla dagar: 08,00-22,00
E-post: kundarende@bredband.com för kundserviceärenden eller supportarende@bredband.com för support.
 

Bredband 

När du får tillgång till din lägenhet kan du beställa internet. Din lägenhet är ansluten till ett av Sveriges mest moderna fibernät. Genom det särskilda bredbandsuttaget kan du få en snabb internetanslutning på upp till 1000 Mbit/s. Det går även att använda bredbandet för telefoni och tv. 

ViaEuropa erbjuder ett snabbt och modernt bredbandsnät i AllboHus fastigheter och administrerar ett öppet nät med ett antal bredbandsleverantörer. Konkurrensen mellan flera olika leverantörer leder till priser anpassade efter våra hyresgästers behov. Det är alltså du som tecknar avtal med leverantören och det är upp till dig som hyresgäst att bestämma vilken leverantör som ViaEuropa tillhandahåller som bäst uppfyller dina behov. Här kan du läsa mer om tjänsterna.

Det är enkelt att beställa!

Det enda du behöver är en dator och en nätverkskabel eller trådlös router som du kan köpa i de flesta elektronikbutiker.

  1. Anslut datorn till bredbandsuttaget i din lägenhet med hjälp av nätverkskabeln.
  2. Öppna din webbläsare på datorn (t.ex., internet Explorer) och gå till www.viaeuropa.se
  3. Här finner du information om de olika leverantörerna och deras villkor gällande priser, bindningstider, faktureringsavgifter med mera. Läs igenom villkoren noga innan du tar ett beslut om du önskar köpa en tjänst och vilken.
  4. Beställer du ett abonnemang så behöver du endast starta om datorn för att börja använda tjänsten.

Tänk på att det är du som tecknar avtal med leverantören, så det är viktigt att du tar reda på alla villkor innan du tecknar ett avtal. 

När du tecknat ett avtal gäller det följaktligen mellan dig och den leverantör som du valt. Därmed skall eventuella fel i leveransen anmälas till leverantörens kundtjänst och inte till AllboHus. Uppgifter om telefonnummer till din leverantör framgår av hemsidan för den leverantör du valt.

Kom ihåg att säga upp de avtal du eventuellt har med olika leverantörer i god tid innan du flyttar. Väl inflyttad i din nya lägenhet kan du teckna ett nytt avtal för den nya lägenheten.